Cu ajutorul abordării holistice putem atinge o stare de sănătate prin dobândirea unui echilibru pe toate planurile: corp, minte, emoții, spirit, spun specialiștii în medicină holistică. Suntem obișnuiți ca atunci când ne îmbolnăvim să ne concentrăm atenția, în mod firesc, asupra tratamentului organului bolnav. Însă, boala este mai mult decât un dezechilibru de natură chimică sau o perturbare la nivel celular. Ca și medicina integrativă, nutriția holistică urmărește în primul rând identificarea cauzelor care au dus la dezechilibre. Din acest motiv, în nutriția holistică, organismul trebuie înțeles în ansamblul său și tratat personalizat. Piața inovatoare a nutriției holistice este în expansiune și în ton cu ultimele tehnologii…
Nutriție, sănătate, integralitate
Filosofia nutriției holistice se bazează pe conceptul potrivit căruia sănătatea este o expresie a interacțiunii complexe dintre aspectele fizice și chimice, mentale și emoționale, spirituale și ambientale ale vieții și ființei cuiva. Ca atare, se arată în manifestul Asociației Naționale a Profesioniștilor din Industria Nutriției (SUA), experții din domeniu abordează sănătatea și vindecarea tratând individul cu titlul de întreg. – „Folosind educația nutrițională ca instrument principal, profesioniștii din industria nutriției holistice, pe drumul construcției sau reconstrucției unei sănătăți optime, pun accent pe unicitatea individului.“
„Nutriția holistică nu este un gen de dietă standard, ci o abordare bazată pe analiza completă a sănătății fizice și mentale și pe nevoile nutriționale unice ale individului. Alți factori care pot influența aspectul planului de sănătate al unei persoane sunt deficiențele, alergiile sau intoleranțele. Scopul nutriției holistice este acela de a crea o dietă echilibrată și un stil de viață sănătos, de care organismul să poată beneficia în integralitatea sa“, subliniază profesioniștii asociației americane.
Sănătate, longevitate și sustenabilitate
Spre deosebire de unele diete la modă, care, de cele mai multe ori, devin nesustenabile în timp, nutriția holistică își declară menirea de a fi acea schimbare a stilului de viață care aduce sănătate și longevitate. Ghidurile dietetice de nutriție holistică prevăd consumul de alimente integrale, crude și organice, consumul de apă în cantități recomandate, reducerea aportului de zahăr, colesterol, sodiu și evitarea alimentelor procesate, toate acestea fiind aplicate în funcție de nevoile individuale ale organismului.
Dezvoltare, tehnologie și personalizare
O analiză a industriei alimentare și nutriționale arată că, în prezent, o parte semnificativă a consumatorilor conferă alimentelor valențe de medicament, percepție care a determinat creșterea cererii pentru o varietate de produse personalizate, o tendință care servește foarte bine arealul nutriției holistice.
Datorită interesului producătorilor de a satisface cererea consumatorilor care gravitează din ce în ce mai mult în jurul produselor și serviciilor personalizate și grație exploziei de inovații din ultimii ani, tendința de personalizare penetrează tot mai multe industrii. Prin urmare, noua capacitate tehnologică a producătorilor de a personaliza și de a oferi produselor lor caracteristici cu valoare adăugată, le-a deschis acestora oportunități pentru dezvoltare. Paleta actuală de opțiuni de nutriție personalizate variază de la calități ale produselor care adaugă valoare, până la recomandări bazate pe date și tehnologie.
Tendințe, preferințe și mențiuni
Tendințele de personalizare în masă valorifică stilurile de viață actuale și înclinațiile nutriționale ale consumatorilor. Ținând cont de faptul că preferințele consumatorilor sunt foarte fragmentate, dar se suprapun frecvent, cele mai noi variante de personalizare în masă urmăresc să ofere o gamă largă de soluții ușor accesibile și să utilizeze diverse mențiuni despre produse pentru a atrage diferite grupuri de consumatori. Deși rămâne important să se răspundă preferințelor dietetice, cum ar fi cele vegetariene sau de tipul etichetei curate, alte mențiuni care izvorăsc din nevoile consumatorilor mai fac referire la îmbunătățirea somnului, stimularea energiei sau gestionarea stării de spirit. Aceste tipuri de mențiuni găzduite de etichete și reclame sunt în creștere de popularitate și ridică standardul noutăților alimentare funcționale.
Experimente, inovație și avantaje
În plus, piața alimentară a asistat recent la experimentele unor jucători care și-au adjudecat un avantaj competitiv ajustându-și produsele în funcție de stadiile vieții, de categorii sociale și demografice, dar și de ocaziile de luat masa, pe care, pur și simplu, le-au reinventat. De exemplu, populația Chinei îmbătrânește și rata natalității scade lent, așa că se anticipează că țara va acumula un număr mare de consumatori vârstnici într-un viitor nu tocmai îndepărtat. Prin urmare, gigantul global de produse lactate Danone a lansat în China o nouă linie de formule de lapte, de data aceasta destinată nu bebelușilor, ci consumatorilor de vârstă medie și înaintată. Producătorul Danone a creat gama Ganmai concentrându-se pe zonele în care problemele sunt cele mai răspândite în rândul adulților și vărstnicilor – glicemia, colesterolul, sănătatea intestinului și mobilitatea articulațiilor.
Recenta dezvoltare inovativă a companiei Danone indică încercări incipiente de valorificare a potențialului pieței de nutriție care vizează segmentele mai în vârstă ale populației. Se anticipează că accesarea timpurie a acestui segment va permite Danone să-și dezvolte experiența în domeniu și să câștige încrederea consumatorilor încă dinainte ca populația în vârstă să constituie în China o pondere semnificativă.
Digitalizare, informare și bunăstare
Spațiul de sănătate digitală își propune să devină un nou loc de joacă pentru companii și consumatori cu scopul de a găsi puncte de contact suplimentare, astfel încât alegerile zilnice de produse să îmbunătățească starea generală a clientului fără efort suplimentar.
Deși practica lansării unor campanii publicitare extrem de agresive în domeniul alimentației sănătoase a atins apogeul în 2023, conform unui raport al firmei de cercetare a pieții Euromonitor International, 20,7% dintre consumatori sunt confuzi cu privire la ceea ce ar trebui să fie considerat aliment sănătos.
Prin urmare, scopul soluțiilor digitale de sănătate din spațiul alimentației nu este doar acela de a recomanda cele mai bune produse în funcție de nevoile sau preferințele consumatorilor, ci și de a educa și informa consumatorii cu privire la diferite opțiuni de produse și beneficii ale ingredientelor. Produsele și serviciile digitale derivate din wellness au integrat puternic și aspectul loialității, aspect care atrage acei consumatori aflați în căutarea unor îndrumări nutriționale care să nu necesite investiții mari. Un astfel de exemplu de wellness digital de evidențiat este MyAir. Compania a identificat modul în care mai multe tipuri de stres ar putea fi atenuate de snack-baruri cu ingrediente funcționale. În baza unui abonament lunar, MyAir integrează măsurătorile smartwatch-ului pentru a analiza modelele individuale de stres și, apoi, recomandă și trimite clienților un set de snack-bar-uri cu ingrediente funcționale care se potrivesc nevoilor lor.
Markeri, soluții și hiper-personalizare
În cele din urmă, progresul tehnologic susține extinderea produselor care se pliază rapid pe markerii individuali și oferă soluții atent selectate pentru starea de bine a unui anumit individ. Această dezvoltare a hiper-personalizării capătă o relevanță tot mai puternică pe măsură ce centrul de greutate al dietelor se deplasează către zona sănătății holistice.
Recenta pandemie globală a stimulat interesul consumatorilor pentru micronutrienți și susținerea imunitații și, în general, a crescut curiozitatea cu privire la impactul nutriției asupra sănătății, conform Euromonitor International. Prin urmare, mai mulți consumatori încearcă produse care i-ar ajuta să-și înțeleagă mai bine corpul și cum să-și atingă obiectivele în mod eficient. Pentru a răspunde unor astfel de așteptări, companiile au apelat la inteligența artificială, combinând-o cu date furnizate de ceasuri inteligente, monitoare de glucoză sau senzori de CO2 care permit feedback biometric în timp real. Sunt apoi luate în considerare măsurătorile hiper-personalizate și sunt stabilite recomandări nutriționale individuale, consumatorul beneficiind astfel de o îngrijire premium unică.
Ce este personalizarea în masă?
Personalizarea în masă este procesul de livrare a bunurilor și serviciilor, de pe o anumită piață, care sunt modificate pentru a satisface nevoile unor anumiți clienți. Personalizarea în masă este o tehnică de marketing și fabricație care combină flexibilitatea și personalizarea produselor la comandă, cu costurile unitare reduse asociate în mod obișnuit producției de masă.