Speculațiile asociate cu declinul industriei frumuseții și cosmeticelor care au inundat știrile la începutul pandemiei de COVID-19 au fost spulberate după ce vânzările anului trecut în domeniul de profil au depășit 500 de miliarde de dolari.
Tendințele s-au schimbat, dar cererea de produse cosmetice a sporit datorită creșterii nete a conștientizării publicului cu privire la wellness și la beneficiile auto-îngrijirii. În ultima vreme, produsele de frumusețe pentru bărbați și neutre din punctul de vedere al genului au câștigat, de asemenea, teren, accelerând expansiunea pieței frumuseții.
În anii precedenți, s-a observat o preferință pe piața frumuseții pentru tranziția la produse organice (mai ales pe bază de plante), personalizate și minimaliste. A fost vizibilă, de asemenea, o creștere a tendințelor axate pe durabilitate, precum „frumusețea reciclată” și ambalajul reîncărcabil pentru produse cosmetice.
Încheierea pandemiei a adus cu sine o creștere a cererii de produse de îngrijire a pielii, dar și factori care se anticipează că vor dirija piața cosmeticelor, cum ar fi preocupările legate de climă, digitalizarea și biotehnologia foarte avansată.
Inovațiile recente și dimensiunea pieței (actuale și anticipate) sunt factori necesari pentru a previziona tendințele care vor fi în prim-plan în orice domeniu în perioada următoare. Pentru 2023, principalele tendințe de top sunt cosmeticele fără apă, produsele de îngrijire pe bază de cannabidiol (CBD), cosmeticele microbiome, produsele de frumusețe fermentate și machiajul în Metaverse.
Cosmetice fără apă
Cosmeticele fără apă sau anhidre sunt produsele cosmetice formulate în absența apei, în schimbul căreia se folosesc diferite tipuri de unt, uleiuri, ceară și ingrediente active solubile în ulei. Aceste ingrediente sunt de obicei mai concentrate decât cele similare formulate pe bază de apă, deoarece conțin mai mulți compuși activi și au niveluri de diluție scăzute.
Cosmeticele fără apă reprezintă o tendință emergentă, în contextul în care companiile producătoare se concentrează pe reducerea amprentei lor de apă. A existat o perioadă în care aproximativ 70% dintre produsele cosmetice foloseau apă pentru îmbunătățirea consistenței, uniformității și a capacității de acoperire.
Două dintre motivele semnificative care au determinat trecerea la variantele de produse cosmetice fără apă sunt faptul că, deseori, apa este inclusă într-un produs doar ca agent de diluare ieftin, care nu servește neapărat unui scop legat de îngrijirea pielii și faptul că apa din produse se poate evapora înainte ca organismul să aibă șansa de a o absorbi. Un al treilea motiv este acela că, fiind lipsite de apă, produsele cântăresc mai puțin când sunt transportate, ceea ce contribuie la reducerea amprentei de carbon. Nu în ultimul rând, cosmeticle care conțin apă necesită o mulțime de conservanți nocivi.
Produse de îngrijire pe bază de canabidiol (CBD)
Interesul în creștere pentru cosmeticele pe bază de plante este însoțit de cercetări aprofundate asupra ingredientelor naturale care pot oferi o plajă mai largă de beneficii cu mult mai puține efecte secundare. Îngrijirea pielii pe bază de CBD a fost sub lupă mult timp. Având însă în vedere că guvernele mai multor țări au redus restricțiile privind consumul de canabis – de exemplu, Canada, SUA și Thailanda, acest tip de produse câștigă teren în mod semnificativ, iar noi și noi start-up-uri apar pe acest segment. Se așteaptă ca lansările de produs și evoluția cercetărilor în acest domeniu să facă cosmeticele CBD una dintre cele mai importante tendințe de frumusețe.
Îngrijirea pielii cu microbiom
Cosmeticele microbiome – prebiotice, post-biotice și probiotice – sunt pe piață de mult timp, dar ideea unei îngrijiri hiperpersonalizate a pielii prin analiza microbiomului a luat amploare în ultimii câțiva ani. Căutările pe Google pentru termenul „microbiom“ au crescut din 2016 constant, iar din 2020, au crescut de 600-700% de ori mai mult decât toate căutările din deceniul anterior.
Există un trilion de microbi pe suprafața pielii noastre – bacterii, viruși sau ciuperci. Microbiomul pielii este secvența genetică a miliardelor de bacterii, ciuperci și viruși care formează microbiota pielii. Nici unul dintre oamenii de pe planetă nu are același microbiom. Cunoscând structura genetică a acestor microorganisme, produsele de îngrijire a pielii pot fi concepute în vederea păstrării echilibrului bacterian. Pentru a menține homeostazia bacteriană, putem fie să îndepărtăm bacteriile dăunătoare, fie să adăugăm oricare dintre cele trei tipuri de compoziție bacteriană, așa cum sugerează experții.
Produse de frumusețe fermentate
Fermentația biologică este transformarea pe care o suferă anumite materiale organice sub acțiunea enzimelor secretate de microorganisme. Cu alte cuvinte, aceste microorganisme – care pot fi enzime, bacterii sau drojdii – induc descompunerea materialelor sau ingredientelor de bază pentru a le transforma în componente care devin mult mai puternice. Potrivit unui raport al agenției de market intelligence Mintel, 28% din toate produsele de îngrijire a pielii lansate în 2018 și 2019 au conținut ingrediente fermentate.
Fermentarea a fost practicată de multă vreme pentru prelucrarea unei mari varietăți de alimente. Și procesul este în esență același și pentru cosmeticele fermentate. Fermentarea nu numai că acționează ca un stimulent al ingredientului activ, dar oferă și o concentrație mai mare de nutrienți și antioxidanți. Ca urmare, produsele fermentate sunt extrem de utile în terapiile anti-îmbătrânire, optimizând pătrunderea ingredientelor active în piele.
Machiaj în Metaverse – RA/RV Beauty
În zilele noastre, auzim des despre oameni care cumpără proprietăți imobiliare în Metaverse, despre lansarea prea multor jocuri bazate pe RA (realitate augmentatată) și chiar despre evenimente, convocări și căsătorii care au loc în RA. Într-un asemenea context, a apărut și necesitatea integrării produselor cosmetice în realitatea virtuală.
Inițial, odată cu apariția pandemiei, magazinele de vânzare cu amănuntul s-au închis, iar mărcile de cosmetice, la rândul lor, au început să treacă în spațiul virtual, dublându-și eforturile pentru a se asigura că niciun client propriu nu își abandonează rutina de frumusețe. Drept urmare, aplicațiile care oferă testare virtuală a machiajului – bazate, în esență, pe realitatea augmentată – au început să apară în timpul lockdown-ului, permițând tuturor să experimenteze cu diferite nuanțe de fond de ten, ruj sau lac de unghii, în confortul casei lor, înainte de a le cumpăra direct online. Ulterior, fenomenul a luat o amploare care, nu de mult, ar fi fost greu de crezut.