Vedeta incontestabilă a baseballului american din anii ’50 și ’60 ai secolului trecut, Mickey Mantle (1931 – 1995), ale cărui excese din afara terenului de joc sunt la fel de legendare ca și cariera sa sportivă, ajuns la vârsta de 60 de ani, a remarcat într-un interviu: „Dacă aș fi știut că voi trăi atât de mult, aș fi avut mai multă grijă de mine.“
Consumatorul zilelor noastre este mai atent la propria sănătate decât predecesorii săi și conștientizează că o alimentație de calitate poate ajuta la prevenirea sau chiar tratarea unor anumite afecțiuni de sănătate, în special a celor asociate vârstei înaintate. Preocupările nutriționale și pentru bunăstarea generală evoluează odată cu vârsta și, în timp ce unele ingrediente nutriționale sunt importante pentru toate vârstele, altele, din variate motive, sunt căutate de câte un anumit grup demografic.
„A înainta în vârstă în mod sănătos este important pentru toți consumatorii, indiferent de etate”, a subliniat, într-un studiu publicat de Institute of Food Technologies – IFT (Institutul pentru Tehnologii Alimentare), Angie Rimel, manager de comunicare și marketing pentru compania GELITA – producător de peptide de colagen pentru industriile alimentară și farmaceutică, și pentru domeniile sănătate și nutriție. „De exemplu, generațiile tinere devin încă din timpul adolescenței mai conștiente de propria fiziologie și se îndreaptă adesea către sport și niveluri mai înalte de activitate fizică pentru a amâna apariția primelor semne de îmbătrânire – durerile și ridurile – până dincolo de vârsta de 35 – 40 de ani. Seniorii sunt, la rândul lor, mai devotați ca niciodată ideii de a rămâne sănătoși, activi, mobili și independenți.”
Populațiile mai în vârstă sunt, de asemenea, preocupate de acuitatea mentală și pierderea memoriei, așa că acizii grași omega-3 sunt căutați grație binecunoscutelor beneficii pentru sănătatea creierului.
De la Generația X, înapoi către Baby boomeri
Masa musculară scade odată cu vârsta, astfel încât întreținerea și mobilitatea musculară devin mai importante cu cât îmbătrânim. Potrivit Fundației Internaționale pentru Osteoporoză (IOF), masa musculară începe să scadă în jurul vârstei de 40 de ani, iar pierderea de țesut muscular poate fi mai mare în jurul vârstei de 60 sau 70 de ani. Pe măsură ce îmbătrânim, antrenamentul de forță concentrat pe menținerea masei musculare devine mai important, dată fiind contribuția acesteia la păstrarea unei stări generale bune și a unui mod de viață activ. Acesta este motivul pentru care consumul de proteine slabe este important la vârste înaintate. Opțiunile de proteine variază de la ou, colagen și zer, până la proteine vegetale precum mazărea, soia, canola, orezul și grâul.
„Rolul benefic al peptidelor de colagen și al suplimentelor de colagen în îmbătrânirea sănătoasă a înregistrat o creștere majoră a produselor de acest tip în ultimii 15 ani“, arată Rimel. „Baby boomerii (1946 – 1964) și Generația X (1965 – 1980) se află acum într-un ciclu sănătos de îmbătrânire – se alimentează corect, fac sport în mod regulat și caută soluțiile potrivite stilului lor de viață.“
Peptidele de colagen nu sunt folosite doar în produse care aduc beneficii pielii, părului și unghiilor, ci sunt benefice pentru mobilitate, întreținerea mușchilor și stabilitatea osoasă. Fiind tot mai orientați către un stil de viață activ, consumatorii din toate generațiile își dau seama că vârsta în creștere și suprasolicitarea fac ca tendoanele, ligamentele și articulațiile să fie mai predispuse la rănire și măresc riscul fracturilor de stres.
Stabilitatea osoasă în viața de zi cu zi este importantă pentru cei aflați în declinul critic al masei osoase. Un studiu realizat de Zdzieblik şi colab. (2021) a arătat că suplimentarea cu peptide bioactive de colagen a condus la o creștere relevantă clinic a densității minerale osoase la nivelul coloanei vertebrale pentru femeile aflate în postmenopauză. Peptidele semnalează celulelor osoase, sau osteoblastelor, să declanșeze sinteza colagenului și, astfel, să contrabalanseze degradarea colagenului în matricea osoasă extracelulară, care este cadrul esențial pentru mineralizarea osoasă. Rezultatul este o matrice osoasă sănătoasă.
Acuitatea mentală și pierderea memoriei sunt, de asemenea, preocupări ale vârstnicilor, în acest sens, acizii grași omega-3 fiind căutați pentru binecunoscutele lor beneficii asupra sănătății creierului. Într-o meta-analiză a studiilor randomizate controlate, Alex și colab. (2020) au sugerat că suplimentarea cu acizi grași polinesaturați omega-3 cu lanț lung ar putea oferi un ușor beneficiu în îmbunătățirea funcției memoriei la vârstnicii care nu suferă de demență.
Stresul oxidativ și neuroinflamația sunt factori în apariția și progresia bolilor neurodegenerative. O dietă bogată în compuși biologic activi cu proprietăți antioxidante și antiinflamatorii poate oferi neuroprotecție. Naureen și colab. (2022) au revizuit recent diverse suplimente alimentare asociate cu bolile neurologice și îmbătrânirea creierului, inclusiv polifenoli, acizi grași omega-3, vitamine B și plante. Ei au descoperit că au beneficii promițătoare, dar au remarcat că efectele lor sunt dependente de doză și au recomandat evaluarea în studii clinice la scară mai mare.
Produsele botanice precum ginkgo biloba și ginseng panax sunt adesea luate ca suplimente pentru a stimula sănătatea cognitivă. Ginsengul conține ginsenozide, despre care se crede că sunt responsabile pentru beneficiile raportate ale memoriei, iar ginkgo conține flavonoide, care au proprietăți antioxidante, arată Linda Milo Ohr – cercetător în domeniul nutriției, într-un material publicat de revista editată de IFT.
Recent, Holland și colab. (2022) au demonstrat că aportul alimentar de flavonoli totali și mai mulți constituenți ai flavonolului (de exemplu, kaempferol, quercetină, miricetină, izorhamnetină) poate fi asociat cu o scădere mai lentă a cogniției globale și a abilităților cognitive multiple la vârste înaintate, inclusiv memoria episodică, memoria semantică, inteligența vizual-spațială, viteza de percepție și memoria de lucru, arată din nou Ohr în IFT Magazine.
Milenialii
Conform statisticilor Mental Health Foundation (Fundația pentru Sănătate Mintală), se estimează că 40% dintre mileniali (1981 și 1996) suferă de o afecțiune mintală. Sănătatea mintală – în special stresul și anxietatea – este o preocupare pentru acest grup demografic, dar în comparație cu generațiile mai în vârstă, milenialii sunt mai deschiși la conștientizarea și tratarea stresului și anxietății.
Ashwagandha este una dintre plantele a cărei popularitate este în ascensiune datorită efectelor benefice raportate asupra stresului și anxietății. Akhgarjand și colab. (2022) au revizuit 12 studii clinice randomizate care au investigat efectul extractului de ashwagandha asupra anxietății și stresului. Cercetătorii au descoperit că suplimentarea cu ashwagandha a redus semnificativ nivelul de anxietate și stres în comparație cu placebo. Ei au sugerat, de asemenea, că sunt necesare studii suplimentare de înaltă calitate pentru a stabili cu exactitate eficacitatea clinică a plantei.
Băuturile cu conținut scăzut de alcool sau cele nealcoolice sunt, de asemenea, populare printre mileniali, parțial din motive de sănătate fizică și mintală. Combinarea acestei tendințe cu interesul față de plante este populară în rândul acestei grupe de vârstă. Ingredientele funcționale pentru longevitate, recuperarea pe bază de plante și băuturile hibride sunt trei dintre tendințele din raportul 5 Trends to Watch Featuring Non-Alcoholic Beverages (5 tendințe de urmărit în privința băuturilor non-alcoolice) al companiei Synergy Flavours. Conform cercetărilor companiei, ingredientele care stimulează imunitatea și starea de spirit vor continua să influențeze dezvoltarea de noi produse, deoarece concentrarea consumatorilor asupra sănătății continuă să influențeze comportamentul de cumpărare. În plus, aromele botanice polarizează opinii favorabile, potrivit Synergy. Rolul tot mai important pe care îl joacă wellness-ul aduce cu sine oportunitatea ca plantele să reintre în scenă, oferind aromelor complexitate și maturitate.
Generația Z
Generația Z (1997 – 2010) pare să acorde mai multă importanță justiției sociale și salvării mediului. Pentru generația Z, transparența, sustenabilitatea și responsabilitatea etică și socială în ceea ce privește alimentele și băuturile sunt foarte importante.
Una dintre tendințele relevate în raportul companiei Archer Daniels Midland – ADM privind orientarea la nivel global stabilită pentru inovarea în nutriție pentru 2023 este reprezentată de marea varietate de proteine. Conform cercetărilor companiei, mai mult de jumătate (52%) dintre consumatorii globali se consideră acum flexitarieni, care includ în dieta lor atât proteine animale și vegetale, cât și proteine alternative. În cadrul acestor 52%, aproape două treimi își definesc stilul alimentar ca „încercarea de a întrebuința mai multe alimente pe bază de plante“, ceea ce duce la o cerere mai mare pentru opțiuni extinse de proteine. Compania prezice că, pe măsură ce generațiile nativilor digitali Z și Alpha vor crește, acceptarea aplicării progreselor științifice în procesul de producere a alimentelor va deveni un lucru obișnuit, iar practici precum agricultura celulară sau fermentația de precizie și produsele hibride sau cele cu proteine pe bază de insecte au toate șansele să înflorească.
Cercetările companiei GNT Group, leader mondial pe piața coloranților alimentari, pun, de asemenea, generația Z sub un con de lumină. Dorința generației Z de a îmbrățișa bucuria și creativitatea în timp ce rămâne fidelă valorilor de bază este o tendință în creștere. „Noua generație de consumatori este radicală, diversă, nativă digital și aflată într-o rapidă schimbare a atitudinilor globale față de alimente și băuturi. Cumpărătorii din generația Z sunt dedicați sănătății holistice și promovează activ agende de mediu și sociale prin achizițiile lor“, a comunicat GNT. „În același timp, devotamentul lor față de rețelele sociale înseamnă că impactul vizual este mai important decât oricând.“
GNT numește acest comportament al consumatorului ca „hedonism sănătos“, și îl definește ca preferință pentru produse atrăgătoare, bune în egală măsură pentru oameni și planetă. De la gustări sănătoase seducătoare, până la delicii TikTok caleidoscopice, tendința prezintă un stil de viață jucăuș dar asumat și hrănitor.
Generația Alfa
Cea mai tânără generație, Generația Alpha, este formată din copiii milenialilor și sunt născuți între 2011 și… 2025. Preocupările de sănătate pentru Generația Alpha sunt concentrate în principal pe dezvoltarea corpului și a creierului. Proteinele slabe pentru dezvoltarea mușchilor, calciul pentru sănătatea oaselor și nutrienții precum acizii grași omega-3 (DHA) pentru dezvoltarea creierului sunt cee ace caută în mod obișnuit această generație, arată autoarea materialului publicat în IFT Magazine, Linda Milo Ohr.
Pentru sugari, formula de lapte conține adesea DHA, proteine din zer și anumite probiotice pentru dezvoltare și imunitate. Pentru a fi mai asemănătoare cu laptele matern, formulei i se adaugă oligozaharide din laptele uman (HMO). Acestea sunt o componentă abundentă a laptelui uman, după lipide și lactoză și, ca prebiotic, susțin sistemul imunitar prin promovarea creșterii bacteriilor benefice. 2’-fucosilactoza (2FL) este cea mai abundentă HMO din laptele matern și este cel mai frecvent adăugată în formula, explică Ohr.
Pentru copii, calciul și vitamina D sunt promovate ca nutrienți esențiali pentru sănătatea oaselor. Vitamina K2, în special ca MK-7, joacă și ele un rol important în promovarea mineralizării osoase. În plus, proteina matrice-gla dependentă de vitamina K (MGP) ajută la inhibarea calcificării arteriale (care poate începe în copilărie), astfel încât suplimentarea timpurie cu vitamina K2 poate contribui la o bună sănătate cardiovasculară în copilărie, pubertate și nu numai, potrivit studiului Koziol-Kozakowska și Maresz (2022).
Proteinele, acizii grași omega-3, vitaminele, mineralele – toate sunt importante în fiecare etapă a vieții, iar noile generații își manifestă preferința pentru produsele alimentare și băuturile care încorporează aceste elemente nutriționale esențiale care contribuie la îmbătrânirea sănătoasă, conchide cercetătoarea Linda Milo Ohr în studiul publicat de revista Institutului pentru Tehnologii Alimentare al SUA.